mail icon[email protected]
Main Image
Sākums   >   VĒSTURE

VĒSTURE

RKIIGA pirmsākumi meklējami 1919. gada 24. maijā, kad Kijevā tika nodibināta tehniķu-mehāniķu skola lidaparātu ekspluatācijas speciālistu sagatavošanai. Tajā pašā gadā skola tika pārcelta uz Maskavu, bet 1921. gadā – uz Petrogradu.

Pirmais tehniķu-mehāniķu izlaidums notika 1921. gadā, bet 1923. gada augustā skolu absolvēja pirmie četru gadu tehniķu-mehāniķu programmas studenti. Skola bija praktiski vienīgā šāda veida izglītības iestāde visā valstī.

Līdz ar straujo aviācijas attīstību un pieaugošo pieprasījumu pēc aviācijas speciālistiem, 1934. gadā skolas ietvaros tika organizēti gaisa spēku tehniskā sastāva pilnveidošanas kursi, bet 1938. gada maijā skola kopā ar kursiem tika pārsaukta par Ļeņingradas Pirmo augstāko aviācijas inženieru karaskolu lidaparātu ekspluatācijas tehniķu sagatavošanai.

1945. gadā Pirmā un Otrā Ļeņingradas augstākā aviācijas inženieru karaskola tika pārcelta uz Rīgu. Pirmā skola atradās Maskavas priekšpilsētā Lomonosova ielā 2 (2. pilsētiņa), bet otrā – bijušā cietuma un citadeles ēkā pie pilsētas komandantūras (8. pilsētiņa).

1946. gada beigās tās tika reorganizētas, izveidojot attiecīgi Vorošilova vārdā nosaukto ar Sarkanā karoga ordeni apbalvoto Ļeņingradas Pirmo augstāko aviācijas inženieru karaskolu ar divām fakultātēm: inženieru (mehānisko) un elektroaprīkojuma un instrumentu un Ļeņina komjaunatnes vārdā nosaukto ar Sarkanā karoga ordeni apbalvoto Ļeņingradas Otro augstāko aviācijas inženieru karaskolu, kurai arī bija divas fakultātes: radiotehnikas un aviācijas bruņojuma.

Tomēr skolu nosaukumi neatbilda to atrašanās vietai, tāpēc 1949. gadā tās abas tika apvienotas vienā un pārsauktas par Vorošilova vārdā nosaukto Rīgas ar Darba Sarkanā karoga ordeni apbalvotā aviācijas inženieru skolu, kurā bija četras fakultātes. Vēlāk skolai tika piešķirts Ļeņina komjaunatnes nosaukums.

1960. gada jūnijā ar PSRS Ministru Padomes lēmumu uz mācību iestādes bāzes tika izveidota civilā augstskola – Rīgas Civilās gaisa flotes inženieru institūts ar trīs fakultātēm: mehānikas, elektrotehnikas un radiotehnikas. Vēlāk tām pievienojās arī inženieru-ekonomikas fakultāte un no elektrotehnikas fakultātes atdalītā automātikas un skaitļošanas iekārtu fakultāte.

Augstskola attīstījās ļoti dinamiski. Laboratorijas un mācību telpas tika aprīkotas ar visjaunāko specializēto tehniku, studenti veica ražošanas praksi PSRS lidmašīnu būves, aviācijas dzinēju būves un aviācijas remonta uzņēmumos.

No 1960. līdz 1992. gadam RKIIGA absolvēja aptuveni 20 tūkstoši civilās aviācijas speciālistu, tostarp vairāki simti no 80 Austrumeiropas, Āzijas, Āfrikas un Latīņamerikas valstīm. 1992. gada 25. februārī mainījās RKIIGA statuss – iestāde nonāca Latvijas Republikas jurisdikcijā un kļuva par Rīgas Aviācijas universitāti (RAU).

Pēc RAU slēgšanas 1999. gadā uz tās bāzes izveidotais Aviācijas Institūts un Transporta mašīnzinību institūts tika pievienots Rīgas Tehniskajai universitāti, bet daļa darbinieku pārgāja uz Latvijas Universitāti un Informācijas sistēmu menedžmenta augstskolu. Lielākā daļa personāla kļuva par 1999. gada 6. septembrī izveidotā privātā Transporta un sakaru institūta (TSI) darbiniekiem.

Vairāk par RIIGA-RAU vēsturi iespējams uzzināt RKIIGA-RAU muzeja mājaslapā

- -